Variációk egy borítóra – Büszkeség és balítélet

Azt szeretem a klasszikusokban, hogy már sokféle kiadásban adódtak közre. Amikor a suliban a kötelezőket vesszük, érdeklődve figyelem, az osztályban ki milyen Pál utcai fiúkkal, Egri csillagokkal vagy Legyek urával érkezik.

Jelenleg Jane Austen világhírű művét, a Büszkeség és balítéletet rágom át olvasom, ennek okán számba veszem, milyen borítókkal jelent meg eddig Magyarországon. Többel, mint gondoltam volna. Mintha a kiadók versenyeztek volna, hogy ki tudja szebben megdizájnolni, vagy észbe kaptak volna, hogy “jaj, nekünk is ki kéne adni!”.

Európa, 1958

(rögtön háromféleképpen)

Se cím, se szerző, ellenben mosdópiktogramok. Nem, amúgy jók a figurák, de hol vannak az infók?

Kreativitás, látom, maxon volt.

Európa, 1975

Újabb szín a palettán.

Európa, 1979

Kicsit gügyék ezek az alakok, de legalább van kép.

Kriterion/Európa, 1988

Mint egy korabeli iskolás füzete. Nagyon nem illik a könyvhöz, a szamárfül pedig különösen nem biztató.

Európa, 1996

Magasztos, kissé ijesztő bőrkötés.

Magyar Könyvklub, 1999

Szegény lány úgy néz ki, mint egy pasi beöltözve. A virágok szépek.

Lazi, 2004

De hisz ez a Lányok bál után! Illik a sztorihoz, meg kell hagyni.

Ulpius-ház, 2006

Csak szerintem hasonlítanak két vámpírra? Nézzétek az arcukat!

Kossuth/Népszabadság, 2006

Miért pont ez a lila szín?

Rebeka és Panni, 2007

Fura ez a nő… Virágok szépek, bár giccsesek.

Ulpius-ház, 2007

Végre valami helyes! Kicsit beleolvadnak a háttérbe, de nagyon aranyos.

Lazi, 2009

Otthon ez van meg. A filmjelenet homályos, Borsos József-festménnyel jobban nézett ki.

Könyvmolyképző, 2010

Nekem ez tetszik legjobban a felhozatalból. Letisztult, szépek a színek.

Alinea, 2013

A háttér fehér rózsáiból egy modern történetre következtetnék.

Lazi, 2016

Az én példányom újragondolva. Így már egy kicsit jobb.

Könyvmolyképző, 2016

A régebbi KMK-s szebb volt. Az alsó fás kép inkább egy afrikai szavannára emlékeztet. A szétfilterezett csaj is fura egy kicsit.

Amúgy meg tényleg nem látom értelmét ennyi kiadásnak, hogy egy évben több kiadó is megjelenteti, vagy egy kiadó rögtön három borítóval. Szerintem visszaesés, nem tudom, kitalálta jó ötletnek, hogy ha már volt rajta mindenféle kép, akkor 2006-ban kap egy förtelem lila egyszínű fedélt. Meg az a baj, hogy ha 2016-ban boltokba kerül Vörös Pöttyösben új címlappal, hiába erőlködik a Lazi, a fiatal lányok valószínűleg nem azt részesítik majd előnyben.

Remélem, tanulsággal szolgált ez a kis összeállítás, én remekül szórakoztam!

Egy gondolat “Variációk egy borítóra – Büszkeség és balítélet” bejegyzéshez

Hozzászólás